Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Transports pēc pieprasījuma kavējas, bet – būs!

Pēc publikācijas par sabiedriskā transporta tēmu iedzīvotājiem radušies daudz jautājumu  par  “transportu pēc pieprasījuma” (TPP), kā īstenošana tika plānota divās Vidzemes novada pašvaldībās – Alūksnes un Mazsalacas novadā. Sākotnēji projekta komanda prognozēja pakalpojuma uzsākšanu līdz ar 2019. gada vasaras sākumu, tomēr pašlaik plānotās aktivitātes ir aizkavējušās.

Nav apstājies, bet aizkavējies

Vidzemes plānošanas reģiona pārstāve  Anita Āboliņa skaidro: “Vidzemes plānošanas reģions aktīvi turpina darbu pie pakalpojuma “transports pēc pieprasījuma”. Jāatzīst, ka Latvijā normatīvo aktu bāze ir neelastīga un nav īsti piemērota jaunu risinājumu ieviešanai iedzīvotāju pārvadāšanai un pat ne jaunu risinājumu testēšanai. Esam domājuši, kā TPP realizēt, lai tas nebūtu pretrunā ar Latvijas likumiem. Daudz laika un darba prasījis iecerētos plānus saskaņot un gaidīt atļauju gan no atbildīgajām iestādēm Latvijā, gan arī starptautiskām organizācijām. Esam jautājumu risinājuši ar visām iesaistītajām pusēm un dažādos līmeņos – ar juristiem, transporta un iepirkumu speciālistiem, pārvadātājiem, pašvaldību vadību, Autotransporta direkciju un satiksmes ministru.”

Notiek testēšana

Lai TPP pakalpojumu īstenotu, ir izstrādāta īpaša programmatūra, kas būs galvenais darba instruments, lai reģistrētu pakalpojuma lietotājus, veidotu maršrutus, kurus līdz ar papildu informāciju (piemēram, par to, ka nepieciešams pasažieri uzņemt dzīvesvietā, braucienā jānodrošina bērnu autosēdeklītis u.c. nianses) nodot transportlīdzekļa vadītājam, kā arī, lai pārvadātājs tiešsaistē varētu atzīmēt arī pasūtījuma izpildi.
Maija vidū tika pabeigta programmatūras iepirkuma procedūra, un jūnija vidū tika uzsākts programmatūras izstrādes darbs, paredzot pirmās versijas testēšanu jau pēc viena mēneša kopš līguma noslēgšanas brīža. “Pašlaik testējam programmatūru, ar ko strādās mobilitātes zvanu centra koordinators, kurš pieņems zvanus no iedzīvotājiem, plānos maršrutus ar speciālas programmatūras palīdzību un nodos tālāk informāciju konkrētajam pārvadātājam.
Notiek arī kļūdu identificēšana programmatūrai, lai var sākt strādāt, un paralēli tikko finišējām iepirkumu par pārvadātāju,” uzsver pārstāve.

Iespējams būs rudenī

Paralēli tam Vidzemes plānošanas reģions jau informē iedzīvotājus par to, ka šis pakalpojums būs. “Aicinām viņus jau zvanīt un pieteikt savas koordinātes, lai centra koordinators jau var atzīmēt, kur tad ir šī dzīvesvieta, lai pēc tam atvieglotu  šo procesu.  Lai arī ne tik raiti, kā cerēts, tomēr process virzās uz priekšu, lai Alūksnes un Mazsalacas novada iedzīvotāji vēl šogad, iespējams, rudenī sāktu šo pakalpojumu izmēģināt,” skaidro A. Āboliņa.

Bezmaksas pakalpojums

“Interese patiesībā ir, zvana īpaši vecāka gada gājuma cilvēki un interesējas, kad būs šis pakalpojums. Cilvēki ir patīkami pārsteigti, ka tas būs bez maksas. Eiropas projektu ieviešot, mēs nedrīkstam iekasēt naudu, līdz ar to projekta īstenošanas laikā šie braucieni būs bez maksas, visas izmaksas tiks segtas projekta ietvaros,” saka A. Āboliņa. Projektu MAMBA īsteno Vidzemes plānošanas reģions sadarbībā ar partneriem no Vācijas, Polijas, Somijas, Dānijas, Zviedrijas un Latvijas Interreg Baltijas jūras reģiona (BJR) programmas 2014. - 2020. gadam ietvaros, ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansējumu. Tā mērķis ir uzlabot mobilitātes pakalpojumu pieejamību attālajos lauku apvidos un demogrāfisko pārmaiņu skartajos reģionos, un pilnveidot transporta pakalpojumu sniedzēju kapacitāti.

Brauciens jāpiesaka iepriekš

Jāatgādina, ka Alūksnē šis transports būs izsaucams tikai konkrētās vietās un tas vedīs tikai uz pakalpojuma saņemšanas centru – Alūksni. Tās būs vietas, kur sabiedriskais transports nekursē.  “Piemēram, pirmdienās vienmēr varēs braukt 9.00 no rīta no konkrētās vietas, pie nosacījuma, ja būs rezervēts brauciens, ja tomēr nebūs pieteikts TPP, tad tas nekursēs. Tā Alūksnē būs katrā no šīm vietām.  Brauciens jāpiesaka 24 stundas pirms plānotā brauciena,” vēlreiz skaidro A. Āboliņa.

Būs priekšrocības

Transportlīdzeklis, kas nodrošinās šo pakalpojumu, būs vai nu vieglā automašīna vai busiņš, atkarībā no tā, kas būs pakalpojuma sniedzējs. Tāpat, ja iedzīvotājiem būs objektīvi iemesli, piemēram, cienījams vecums vai pārvietošanās grūtības, vai atgriežoties smagi iepirkuma maisi, ko nav iespējams mājās ienest paša spēkiem, to norādot, transports pēc pieprasījuma  piebrauks pie pašām namdurvīm. Tāpat tiks nodrošināti autosēdeklīši, ja ceļā dosies bērni.

Ja būs atsaucība, meklēs uzņēmēju

A. Āboliņa norāda: “Kad šis eksperiments noslēgsies un mēs secināsim, ka iedzīvotājiem pakalpojums patiešām ir vajadzīgs un svarīgs, tad tas turpināsies. Tas būs risinājums, kā nokļūt uz pakalpojumu saņemšanas vietām bez grūtībām, neieguldot lielu naudu. Savukārt, noslēdzoties projektam, meklēsim vietējo uzņēmēju, kas varētu to pārņemt, piemēram, kā biznesu. Tas nebūs taksis, jo nevedīs pie drauga uz ballīti. Šis pakalpojums būs paredzēts tam, lai tiktu nodrošinātas iedzīvotāju pamatvajadzības.”

Vietējās ziņas