Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru apmeklētāji arvien vēlas saņemt konsultācijas klātienē

Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru (VPVKAC) apmeklētāji ir informēti par iespēju pieteikt valsts un pašvaldību iestāžu pakalpojumus elektroniski, tomēr daļa arvien izvēlas ierasties klātienē iestādē vai klientu apkalpošanas centrā. Vairāk nekā puse – 53% norādījuši, ka viņiem ir pieredze arī pakalpojumu pieteikšanā elektroniski. Šādus datus atklāj 2018. gada nogalē veiktā VPVKAC klientu aptauja.

Visaugstāk savu pieredzi elektronisko pakalpojumu pieteikšanā novērtējuši klienti vecumā no 23 līdz 34 un no 65 līdz 74 gadiem – 7,4 punkti, viszemāk – klienti vecumā virs 75 gadiem – 4,5 punkti no 10.
VPVKAC klientu izvēli pieteikt un saņemt pakalpojumu klātienē, nevis elektroniski, nosaka dažādi iemesli, bet visbiežāk klienti to pamato ar vēlmi pakalpojuma pieteikšanu uzticēt profesionāļiem. Šādu atbildi snieguši 17% aptaujāto, kas ir mazāk nekā 2017. gadā (30%).
Kopumā 2018. gada respondenti norādījuši daudzveidīgākus iemeslus, kas veicinātu pieteikt pakalpojumus elektroniski, taču, līdzīgi kā 2017. gadā, biežāk norādīts, ka VPVKAC klientu pakalpojumus pieteikt elektroniski veicinātu labākas datorprasmes un lielāka pieredze darbā ar datoru (12%). Aptaujāto klientu vidū gandrīz 16% norādījuši, ka ikdienā internetu vispār neizmanto, 12% aptaujāto atzinuši, ka viņi neizmanto arī internetbanku vai izmanto to retāk nekā reizi mēnesī, bet 65% VPVKAC apmeklētāju nav elektroniskās identifikācijas kartes.

Klienti atzinuši, ka VPVKAC ir labs palīgs, ja pašam ir nepietiekamas zināšanas un prasmes pakalpojumu pieteikt elektroniski, kā arī, ja nav pieejams dators un internets. Atzinīgi novērtēta iespēja klātienē personīgi pārrunāt interesējošos jautājumus ar speciālistiem, tā izvairoties no iespējamiem pārpratumiem pakalpojuma pieteikšanas procesā. Un, kas nav mazsvarīgi – klienti atzinuši, ka ar VPVKAC darbinieku palīdzību ir iespēja pārvarēt bailes pieteikt pakalpojumu elektroniski, tai skaitā ar e-asistenta palīdzību.
Aptaujā tika lūgts arī novērtēt VPVKAC centros saņemtos pakalpojumus. Visi pakalpojumu vērtējumu kritēriji novērtēti ar vismaz 9,4 punktiem no 10, tā apliecinot, ka klientu apmierinātība ar saņemtajiem pakalpojumiem ir ļoti augsta. Visaugstāko vērtējumu – 10 sniegtajiem pakalpojumiem visbiežāk devuši Latgales iedzīvotāji.
VPVKAC izveide Latvijā tika uzsākta 2015. gadā. Centros vienuviet var saņemt pašvaldību, Valsts ieņēmumu dienesta, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes, Nodarbinātības valsts aģentūras, Uzņēmumu reģistra, Valsts zemes dienesta un Lauku atbalsta dienesta pakalpojumus. Pašlaik Latvijā strādā jau 85 klientu apkalpošanas centri.

VPVKAC darbiniekiem pastāvīgi tiek nodrošinātas mācības, lai valsts un pašvaldību pakalpojumi iedzīvotājiem tiktu sniegti arvien kvalitatīvāk un plašāk. VPVKAC darbinieki ir iesaistīti arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas īstenotās programmas “Mana Latvija. Dari digitāli” digitālo aģentu mācībās, kuru laikā apgūst elektronisko pakalpojumu sniegšanas nianses, droša elektroniskā paraksta lietošanu un e-adreses aktivizēšanu. Visas šīs zināšanas digitālie aģenti – centru darbinieki vēlāk izmanto ikdienas darbā. Programmas laikā visā Latvijā ir apmācīti jau vairāk nekā 2000 digitālie aģenti – valsts un pašvaldību iestāžu darbinieki, bibliotekāri un skolotāji. Informāciju par programmu un sev tuvāko digitālo aģentu meklē vietnē mana.latvija.lv Digitālo aģentu kartē.

Latvijas ziņas