Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Dzērājšoferi – gan jaunieši, gan vecāki cilvēki

Par to, ka dzērājšoferu skaits uz ceļiem joprojām ir liela problēma, liecina ne vien statistika, bet arī policijas pieredze, izbraucot uz izsaukumiem. Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes Satiksmes uzraudzības rotas inspektore Kristīne Boževniece atzīst, ka cilvēkus nebaida sodi, ko īpaši pierāda tas, ka bieži vien policijas ekipāžas saskaras ar vieniem un tiem pašiem cilvēkiem atkārtoti: “Varētu pat teikt, ka dažiem cilvēkiem braukšana reibumā ir kā atkarība - viņiem vienkārši IR jāpiesēžas pie stūres un jābrauc, neatkarīgi no izdzertā alkohola daudzuma. Autovadītāja tiesību atņemšana šos šoferus aptur tikai uz brīdi un ne visus. Aizdomāties liek vien tad, kad tiek piemērota īslaicīga brīvības atņemšana.” Par pieredzēto satiksmes uzraudzības darbā vairāk stāsta inspektore.

Katrai vecuma kategorijai savi iemesli
Reibumā pie auto stūres sēžas gan veci, gan jauni cilvēki. Atšķirības ir argumentos, kāpēc cilvēks to dara. Vecākas paaudzes cilvēki riskē, jo jādodas uz veikalu vai pakaļ radiem uz autobusa pieturu utt. Taču jaunieši to pārsvarā dara izklaides dēļ, un tieši tādēļ arī visbiežāk jauniešus - dzērājšoferus pieķeram kopā ar draugiem. Satraucoši ir fakti, ka draugi pat kūda citus uz “varoņdarbiem”- izmēģināt, kā tas ir braukt reibumā.

Kompāniju fenomens - drosmīgie ātri vien atkāpjas
Atšķirības vērojamas arī tajos brīžos, kad policija aiztur iereibušus autovadītājus. Vecāki cilvēki biežāk pakļaujas policistu norādījumiem, jūtas vainīgi un ir vērsti uz sadarbību. Tikmēr jaunieši, īpaši, ja viņi ir kompānijā, kļūst agresīvi, bravurīgi un- nepakļaujas policistu prasībām. Savukārt pasažieri – kūdītāji, nonākot policijas redzeslokā, “atkāpjas”, noveļot vainu uz citiem.  Ne reti pēc avārijas tiek mainītas arī liecības, visu vainu uzveļot dzērājšoferim. Likumiski atbildības pasažierim par sekām nav, bet vai viņš pats ar šo domu spēs sadzīvot un skatīties līdzcilvēkiem  acīs, tas paliek katra paša ziņā.
Nesen Valmierā bija avārija, kurā auto vadītājs, kurš gāja bojā, bija alkohola reibumā, savukārt  pasažieri, kas arī bija iereibuši, izdzīvoja un pat necieta. Avārijas brīdī kompānija nebija spējīga pat uztvert notiekošo, nesaprazdami traģēdijas apmērus. Pēc šādām avārijām policija, lai noskaidrotu avārijas cēloņus,  izvaicā katru pasažieri atsevišķi. Līdz ko bravūrīgo  kompānijas līderi nošķir no citiem, reakcija mainās; viņš nožēlo izdarīto un  necenšas pretoties.

Diskusijas un strīdi, lai novilktu laiku
Lielākā daļa šoferu, kas apturēti “nākamā rīta” reibumā, izceļas ar dīvaino braukšanas stilu. Nepietiek, ka viņi pie stūres sēžas reibumā, šie likuma pārkāpēji mēdz arī pārsniegt braukšanas ātrumu.  Šie vadītāji nereti reaģē ar sašutumu, diskutējot ar policiju un mēģinot pārliecināt, ka alkometra rādījumi nav pareizi, tādējādi cenšoties izvairīties no atbildības. Viņu mērķis ir novilcināt laiku cerībā, ka paspēs “tikt vaļā” no promilēm, taču lielākoties tas neizdodas. Atgādinām,ka eksperti ir neskaitāmas reizes minējuši, vienīgās “zāles” pret reibumu ir miegs.

Vietējās ziņas