Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Zivju eļļa veselam organismam

Lai arī daudziem Latvijas iedzīvotājiem zivju eļļa asociējas ar pavisam negaršīgu un taukainu šķidrumu, ko bērnībā lika dzert vecāki, tās iedarbība nav noliedzama – zivju eļļa labvēlīgi ietekmē smadzeņu funkcijas, sirds veselību, kaulu, locītavu un ādas stāvokli, bet maziem bērniem veicina augšanu un pareizu garīgo attīstību.

„Ģimenes aptieku” speciāliste Aija Millere stāsta, ka zivju eļļas sastāvā ir omega-3 nepiesātinātās taukskābes, no kurām izšķir trīs galvenās: eikazopentaēnskābe (EPS), dokozaheksaēnskābe (DHS) un alfalinolēnskābe (ALS). Ar augu valsts produktiem var uzņemt ALS, savukārt EPS un DHS ir zivju un citu jūras radību (vaļu, roņu, vēžveidīgo) gaļā. Zivju eļļas sastāvā ir arī citi vērtīgi vitamīni, piemēram, A, E un D vitamīni. Katrs no tiem ir vienlīdz nepieciešams cilvēka organismam, it sevišķi bērniem.

Omega-3 nepiesātinātās taukskābes ir svarīgas nervu šūnu, acs tīklenes, sirds un smadzeņu attīstībai. Tāpēc nereti ginekologi jau grūtniecības laikā sievietēm iesaka regulāri lietot zivju eļļu, lai gaidāmajam bērniņam pilnvērtīgi attīstītos visas orgānu, tostarp nervu, sistēmas. Zivju eļļu iesaka lietot arī mātēm, kuras zīda savus bērniņus, jo kopā ar mātes pienu mazulis var saņemt visas vērtīgās vielas, arī omega-3 nepiesātinātās taukskābes. No trīs nedēļu vecuma bērnam droši var dot zivju eļļu arī šķidrā veidā.
Dažādi informācijas avoti un pētījumi liecina, ka zivju eļļa var palīdzēt mazināt uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindromu, uzlabot asinsvadu stāvokli, palielināt to elastīgumu un normalizēt asinsspiedienu. Omega-3 taukskābes arī palīdz cīnīties ar depresiju, uzlabo smadzeņu apgādi ar asinīm, stiprina atmiņu, uzlabo koncentrēšanās spējas un paaugstina arī inteliģences koeficientu. Regulāra zivju eļļas lietošana samazina sirdstriekas risku, un, būdama pilnīgi dabīga, nerada nekādas blakusparādības pacientiem, kuri lieto sirds zāles, tieši otrādi - tā paaugstina šo preparātu ārstniecisko efektu.

Aija Millere stāsta, ka omega-3 taukskābes sekmē arī holesterīna līmeņa normalizāciju asinīs, tām piemīt pretiekaisuma un asinsspiedienu stabilizējoša iedarbība. Vēl tiek apgalvots, ka cilvēkiem, kuri cīnās ar lieko svaru, omega-3 taukskābju uzņemšana palīdz ātrāk atbrīvoties no liekajiem kilogramiem, tiesa, ja vien viņi arī regulāri vingro.

Lai uzņemtu pietiekamu omega-3 piesātināto taukskābju daudzumu, treknās zivis, piemēram, lasis, svaigs tuncis, foreles un sardīnes, būtu jāēd ne retāk kā divas reizes nedēļā, vienā ēdienreizē apēdot vismaz 200 g šī produkta. Ja zivis ēd retāk vai vispār nelieto uzturā, cilvēks nesaņem vairāk par piekto daļu no omega-3 taukskābju minimālā ieteicamā dienas daudzuma - šādos gadījumos zivju eļļu būtu ieteicams lietot jo īpaši.

„Ģimenes aptieku” speciāliste atgādina, ka zivju eļļa nav zaudējusi savu sākotnējo izskatu un konsistenci - tā joprojām ir pieejama šķidrā veidā, turklāt ar citronu, piparmētru vai apelsīnu garšu. Papildus ir nopērkamas arī ērti lietojamās zivju eļļu kapsulas bez jebkādas garšas un smaržas. Zivju eļļu var droši izmantot visa gada garumā un bez ārsta uzraudzības.

Veselība