Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Mans bērns skolā neēd, ko nu? 1

Skolas bērni intensīvi aug, attīstās un mācās, tāpēc vajag daudz enerģijas un gribasspēka, bet to palīdz nodrošināt daudzveidīgs, pilnvērtīgs un veselīgs uzturs. Taču veselībai drošs sāls daudzums, samazināts cukura daudzums, ierobežota miltu konditorejas izstrādājumu pieejamība skolās nav tikai šķēpu laušana par bērnu uzturu skolā. Veselības centra “Vivendi” uztura speciāliste Liene Sondore akcentē vecāku pašu lomu un prasmju pārbaudi – vai veselīgas maltītes bērniem ir pieejamas mājās? Daudzveidīgs un uzturvielām bagāts skolēnu uzturs ir ļoti svarīgs.

Iemesls diskusijām par veselīga, pilnvērtīga uztura sastāvu un proporcijām būs vienmēr, jo pašreizējie valdības grozītie noteikumi par uztura normām izglītības iestādēs ir tikai kompromiss starp ēdināšanas uzņēmumiem un veselības ministriju. Tie paredz, ka skolu, aprūpes iestāžu un slimnīcu ēdnīcu ēdienkartēs izmantot tikai tādus pārtikas produktus, kas satur dabiskas izcelsmes krāsvielas, aromatizētājus un noteiktus konservantus: etiķskābi, citronskābi, pienskābi, askorbīnskābi, ābolskābi. Lai jaunieši apgūtu veselīga uztura pamatus, papildus kompleksajai un izvēles ēdienkartei skolu kafejnīcās atļauto pārtikas produktu klāstā iekļauta maize ar noteiktiem kvalitātes kritērijiem, sviests, krēms, želeja, ievārījums, augļu un ogu mērce un biezenis. Uzkodu un dzērienu automātos drīkstēs izplatīt dehidrētu pienu.

Ģimene ir vide, kur veidojas un attīstās skolēna garšas īpašības un ēšanas ieradumi, tai zemapziņā ir noteicošā loma, un tāpēc personisks paraugs var krietni vairāk motivēt un nodrošināt labākus rezultātus. “Tā, kā gatavo mājās, nekad nekur negatavos. Tas jāzina bērniem, un tas jāsaprot vecākiem. Katram mums atmiņā ir mīļākie bērnības ēdieni, kurus īpašā veidā prata pagatavot mīļā vecmāmiņa. Taču ir mainījušies vecāki – daudzi mājās ikdienas steigas, aizņemtības dēļ vairs  negatavo, labprātāk izvēlas pusfabrikātus. Tāpēc šobrīd ir bērni, kuri neēd zupas un dārzeņu sautējumus, toties viņi ļoti labi pārzina pusfabrikātus, ikdienā lieto saldus vai sāļus produktus, tiem uzdzerot gāzētus dzērienus”, tā savus  vērojumus pauž uztura speciāliste Liene Sondore.

Vecākiem ir jāpievērš uzmanība gan pārtikas produktu daudzveidībai, kvalitātei un uzturvielu sastāvam, gan gatavošanas veidam, kas nereti prasa padziļinātas zināšanas, izpratni par produktu izvēli un daudzveidību. Liela nozīme ir izpratnei par veselīgām uzkodām un to, kādus produktus izvēlēties skolēnam likt launaga kārbā. Vecāku izglītošanai par bērna uzturu dažādiem skolas vecuma bērniem paredzētas uztura speciālistu lekcijas veselības centrā „Vivendi”.

“Latvijā jau ir daudz skolu ar labu pieredzi pielāgot, dažādot  ēdienu receptes, lai maltītēs ēdiens būtu garšīgs un izskatītos pievilcīgs,” gandarīta uztura speciāliste Liene Sondore, lai gan nereti ir vērojamas situācijas, kad viens no bērniem kaut ko neēd, turklāt spēj vienaudžiem tik tēlaini motivēt savu izvēli, un tā nostrādā klases efekts – arī citi kļūst atturīgi pret šo produktu vai ēdienu. Tādēļ skolas pavāram jāvēro bērnu izvēle un var gadīties, ka ir jāmaina ēdienkartē kāds ēdiens!

Daudz tiek diskutēts arī  par cukura un sāls lietošanu ikdienā, par to, vai tiešām ēdiens ar samazinātu sāls daudzumu ir garšīgs un ēdams. Liene Sondore iemet vēl vienu akmentiņu pieaugušo dārziņā: “Tās ir tikai iedomas, ka ēdiens ar samazinātu, veselībai nekaitīgu sāls daudzumu ir negaršīgs. Ja to saka pavārs, tad viņam jāizdara tā, lai tomēr būtu garšīgi! Ir skolas, kurās klases audzinātāja uz galda uzliek no mājām nestu sālstrauciņu. Tā nedrīkst būt!”

Iemācīties veselīgi un garšīgi gatavot ir iespējams! Veselības centrs “Vivendi” piedāvā veselīga uztura nodarbības vecākiem un skolēniem, kopīgi meklējot risinājumus, ja ar skolas pusdienām nepietiek un kā kompensēt enerģijas trūkumu dienas garumā. Šis cikls, ko vada sertificēta  uztura speciāliste Liene Sondore, ir īpaši noderīgs vecākiem, kuru bērns ir izvēlīgs ēdājs un skolas ēdnīcas piedāvājums paliek nenobaudīts, daudz sporto un ir aktīvs pulciņu apmeklētājs, kuriem enerģija jāpapildina visas dienas garumā. Šajās nodarbībās vecākiem būs iespēja nostiprināt zināšanas par bērnu uzturu atbilstoši vecumposma fizioloģiskajām nepieciešamībām, ikdienas režīmam, kā ikdienā parūpēties par ģimenes ēdienkartes plānošanu.  Modelēsim dažādas situācijas un ar praktiskiem piemēriem izvērtēsim pārtikas produktus, to etiķetes, pārrunāsim individuālas nepieciešamības pēc enerģijas dažāda vecuma bērniem.

Komentāri 1

Edis

Lai "cienijamā"uztura speciāliste labāk savāc tos iemestos akmeņus undara ko Tautai lietderīgu,nevis vairākumam uzspiež savus ēsšanas paradumus,ja viņa patiesi ēd to,ko rib uzspiest citiem.

pirms 2 gadiem, 2016.03.11 10:08

Veselība