Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Kā parūpēties par savu kāju veselību

Sākoties pavasarim un tuvojoties vasarai sievietes arvien vairāk sāk pievērst uzmanību savu kāju skaistumam un to veselībai. Dažādi pētījumi liecina, ka ar kāju vēnu problēmām slimo gandrīz 80% sieviešu un visbiežāk šo problēmu cēlonis ir ilgstoši sēdošs vai stāvošs darbs. Par to, kas atstāj negatīvu ietekmi uz kāju vēnu veselību un kā ikviena sieviete pati laikus var rūpēties par savām kājām, stāsta Veselības centra 4 fleboloģe Sandra Prāve.

Grūtniecība un hormonālā kontracepcija

Gan grūtniecība slaikā, gan, lietojot horomonālo kontracepciju, darbojas viens no sieviešu dzimumhormoniem - progesterons, kas atslābina vēnu sieniņas veidojošos saistaudus. Progesterona līmenim paaugstinoties, vēna kļūst vairāk iestiepjama. Tāpēc arī varikoze, paplašinātas vēnas biežāk progresē laikā, kad tiek lietoti hormonālie līdzekļi, lai izsargātos no nevēlamas grūtniecības, vai arī klimaksa periodā – lietojot hormonu aizstājterapiju.

Jo īpaši saistaudi ir atslābināti grūtniecības laikā, lai mazulis varētu normāli fizioloģiski attīstīties. Bērniņam augot, sievietei mazais iegurnis tiek nospiests un līdz ar to tiek apgrūtināta asins attece, radot asins sastrēgumukājās. Līdz ar to vēna pakāpeniski izplešas, jo tā, pateicoties atslābinātajiem saistaudiem, viegli padodas.

Parasti pēc pirmās grūtniecības vēna atgriežas sākotnējā stāvoklī, jo tās elastīgās struktūras vēl ir spējīgas sarauties. Taču pēc atkārtotas grūtniecības vēnu izmaiņas lielākoties ir neatgriezeniskas. Lai grūtniecības laikā vēnas nevarētu paplašināties, topošajai māmiņai būtu ieteicams lietot zāles un valkāt speciālas kompresijas zeķes.

Arī sieviešu dzimumhormoniem estrogēniem ir nozīme ne tikai menstruālā cikla regulācijā un sievietes organisma sagatavošanā grūtniecībai. Tām sievietēm, kurām jau ir izveidojusies varikoze un ir traucēta asins plūsma (tā vairs nav tikai vienvirziena, bet parādās tā sauktā, turbulence, kad asinis maļas uz vietas), ir lielāks risks, ka kāds no formelementiem pieķeras vēnu sieniņai un izveidojas trombs. Tieši estrogēns trombu veidošanās risku paaugstina divas līdz četras reizes. Tāpēc, ja sievietei ir paplašinātas vēnas un viņa vēlas uzsākt lietot kādus hormonu saturošos medikamentus, obligāti jākonsultējas ar ārstu ginekologu.

Augstpapēžu kurpes

Svarīgs faktors kāju vēnu veselībai ir ne tik daudz kurpju papēžu augstums, kas katrai sievietei ir ļoti individuāls, bet gan kurpju ērtums. Vienai sievietei ir ērti staigāt ar 2 cm augtiem papēžiem, citai – ar 7 cm. Tā ir brīva izvēle! Galvenais, lai, valkājot kurpes, darbotos kājas apakšstilba ikru muskulis, kas saraujoties masē vēnas un virza asinis atpakaļ uz sirdi, tādējādi nodrošinot pareizu asins plūsmu. Ja apavi ir neērti, pēdas locītava nobloķējas un ikru muskulis nestrādā. Līdz ar to asins plūsma ir traucēta, kājās veidojas venozo asiņu pārpilnība, kas izstiepj vēnu sieniņas.

Ja ir vērojama tendence pietūkt pēdas virspusei, kur atrodas limfātiskā attece, jāmēģina izvairīties no tā saukto laiviņu tipa kurpju valkāšanas.

Jāatceras, ka visi augstpapēžu apavi ne tikai ietekmē ikru muskuļa stāvokli, bet arī Ahila cīpslu, padarot to mazāk elastīgu un īsāku. Tāpēc tām sievietēm, kuras regulāri valkā šādus apavus, no rītiem cīpsla būtu jāizstaipa, lai sportojot tā netiktu traumēta.

Kāju sakrustošana

Šāda ilgstoša sēdēšana nospiež venozo asins plūsmu, taču jāatceras, ka lielas problēmas neradīsies, ja ik pēc stundas sieviete piecelsies un pastaigāsies, kaut vai pamīņāsies uz vietas. Sievietēm ar pilnīgiem augšstilbiemliela uzmanība jāpievērš tam, lai darba krēsls būtu ērts un nenospiestu kāju augšstilbus, kas negatīvi ietekmē asins plūsmu un veicina varikozu vēnu rašanos.

 

Smēķēšana

Kaitīgs ir viss, kas organismā ievada brīvos radikāļus, tai skaitā arī smēķēšana. Īpaši negatīva ietekme ir pasīvai smēķēšanai. Cilvēks, kas atrodas smēķētāju vidū, bet pats nesmēķē, uzņem daudz vairāk brīvo radikāļus nekā tas, kurš smēķē. Tādejādi tiek irdināta organisma kalogēnu struktūra un saistaudi, kas lielākoties veido vēnas. Tā rezultātā vēna paliek vaļīgāka, un pastāv lielāks risks iedzīvoties kādā no vēnu problēmām. Tāpat smēķēšana ietekmē arī artēriju un to sieniņu stāvokli, palielinot artēriju sašaurinājumu risku, kas var izraisīt daudz nopietnākas saslimšanas.

Liekais svars

Liekais svars ietekmē visas organisma funkcijas - asinsriti, locītavas, sirdi, protams, arī vēnas. Kājām ir lielāka slodze, cilvēks kļūst mazkustīgāks un venozā attece tiek traucēta, kas pasliktina kāju veselību. Tāpēc cilvēkam jābūt pēc iespējas fiziski aktīvam, lai veicinātu normālu asins plūsmu organismā. Ja vēnu problēmas jau ir atklātas, labāk izvēlies sporta veidus ar vienmērīgāku slodzi – piemēram, distanču slēpošanu, vieglu skriešanu, peldēšanu. Savukārt visas sporta aktivitātes, kas saistītas ar strauju kustību un strauju bremzēšanu, piemēram, volejbols, basketbols, skovšs vai teniss, nav labvēlīgas venozai attecei.

Iedzimtība

Daudzos gadījumos vēnu problēmas ir iedzimtas. Ja abiem vecākiem ir konstatēta vēnu varikoze, bērnam pastāv ļoti liels risks pārmantot šo slimību. Tāpēc ieteicams jau laikus veikt profilaktisko izmeklēšanu, lai novērstu slimības attīstīšanos.

Kā palīdzēt kājām karstā laikā

Iestājoties siltam laikam, tā ietekmi izjūt arī kājas – tās pietūkst, kļūst smagas un nogurušas. Te gan jāpiebilst, ka kāju pietūkšana karstā laikā ir normāla parādība, jo vēnas atslābst un venozā attece ir sliktāka. Taču ja ir situācijas, kad arī karstā laikā jāuzvelk augstpapēžu kurpes, jāpadomā, kā palīdzēt savām kājām – jānodrošinās ar ērtākiem maiņas apaviem, jāizmanto iespēja apsēsties, pacelt augstāk kājas un tās atpūtināt, ja iespējams, kājām jāsniedz vēsa dušu, lai nodrošinātu vēnu tonizēšanu. Karstā laikā galvenais ir izvēlēties maksimāli ērtus apavus.

Taču kāju tūska ir tikai medaļas viena puse. Kājai pietūkstot, katrā tās apakšstilbā sakrājas apmēram 300 ml šķidruma, kas ir nepieciešams cirkulācijai, lai uzturētu organisma tonusu. To zaudējot, pazeminās asinsspiediens un sieviete jūtas savārgusi, bez spēka.

Tāpēc, lai arī vakarā pēc tveicīgas dienas būtu mundra, iespēju robežās var lietot venotropos medikamentus un valkāt profilaktiskās kompresijas zeķes. Tomēr kompresijas zeķes nrvar nēsāt pilnīgi visi. Ja pacienta artērijas ir sašaurinātas, tad, uzvelkot kompresijas zeķes, situāciju var pasliktināt, īpaši cilvēkiem, kuriem ir cukura diabēts. Dažkārt sievietes mēdz nogurušās un piepampušās kājas «nomierināt» ar kādu no aptiekās nopērkamajiem gēliem vai ziedēm. Tie var radīt atvieglojuma sajūtu, jo šiem preparātiem ir atvēsinoša iedarbība, tomēr tie neiesūcas tik dziļi, lai varētu iedarboties uz vēnām.

 

Kāju veselības ābece:

  • Ievēro veselīgu dzīvesveidu!

  • Ēd daudz šķiedrvielu!

  • Maksimāli daudz kusties, it sevišķi, peldi! Labāk izvēlies tādus sporta veidus, kas nav saistīti ar straujām kustībām!

  • Grūtniecības laikā un darbā, kas saistīts ar ilgstošu sēdēšanu vai stāvēšanu valkā profilaktiskās kompresijas zeķes!

  • Ja ģimenē vēnu problēmas ir iedzimtas, atnāc uz konsultāciju pie ārsta flebologa un pārbaudi savu kāju veselību!

  • Konsultējies ar ārstu pirms hormonālās kontracepcijas lietošanas, ja tev ir varikoze vai arī ģimenē kādam ir šī problēma!

  • Pirms karstās vasaras sezonas lieto medikamentus, kas mazina venozo asiņu sastrēgumu veidošanos.

 

Plašāka informāciju par hronisku kāju vēnu mazspēju un kāju veselības jautājumiem atrodama mājas lapā www.skaistaskajas.lv.

Veselība