Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

10 slikti paradumi, kas kaitē Tavas sirds veselībai

Katrs no mums vēlas dzīvot pilnvērtīgu dzīvi, kas piepildīta ar aizraujošām un sirsnīgām atmiņām. Tomēr sirds un asinsvadu slimības ir viena no nozīmīgākajām veselības problēmām. Nav noslēpums, ka tās ir vienas no augstākajiem hospitalizācijas un nāves cēloņiem Latvijā. “Ne vienmēr kļūšana par vienu no statistikas datiem ir ievērojama un izcila lieta, tādēļ būtu svarīgi piekopt tādus paradumus, kas ļaus dzīvi nodzīvot krāšņi, nesatraucoties par risku kļūt par kārtējo skaitli slimību statistikas grāmatā”, - apgalvo dr. Roberts Feders, kardiologs ar ilggadēju darba pieredzi Vācijas slimnīcās, tostarp arī leģendārajā Charité Universitātes klīnikā, piebilstot, ka pastāv 10 plaši izplatīti paradumi, kas negatīvi ietekmē sirds veselību.

  1. Tu nezini savus ciparus. Vai Tu zini savu asinsspiedienu, holesterīna un cukura līmeni asinīs? Sirds un asinsvadu veselībai primāri var sekot līdzi, ja Tu zini, kas vispār ar to notiek, jo bieži vien tie var būt paaugstināti, Tev pat to nezinot. Šādas pārbaudes var veikt vairākās aptiekās, kā arī specializētajās laboratorijās. Rādītāji palīdzēs Tev noteikt, vai viss ir kārtībā, vai tomēr jāsāk meklēt ārstu palīdzība.

  2. Stundām ilga sēdēšana pie TV. Seriāli, filmas, raidījumi un Netflix pasaule. Ir labi nedaudz atslābt un pieslēgties jauniem vai iemīļotiem filmu varoņiem, tomēr regulāru stundām ilgu un nekustīgu dzīvesveidu pie ekrāniem nevajadzētu uzsākt. Kustību trūkums var ietekmēt tauku un cukura līmeni asinīs, tādēļ laiku pa laikam neaizmirsti izkustēties un samazini pie ekrāna pavadīto laiku;

  3. Garīgās veselības problēmu ignorēšana. Trauksme, izdegšana, nomāktība un depresija ir 21. gadsimta vēstneši. Aizmirstot vai ignorējot savu garīgo veselību, var pieaugt sirds slimību risks. Ja ilgstoši ir jūtamas nomāktas domas un garastāvoklis, meklē atbalstu un ieteikumus pie saviem draugiem vai ārstējošā ārsta;

  4. Viens dzēriens par daudz. „Vēl tikai vienu un tad es došos uz mājām!” ir frāze, ko laiku pa laikam ir teicis teju katrs no mums. Ja šāds paradums gadās reti, tad visdrīzāk to atcerēsimies kā smagu nākamā rīta pārbaudi un būs maza vēlme atkārtot šo frāzi tuvākajā laikā, tomēr, ja katra ballīte, ko apmeklē, ir ar 3 „ceļakājām”, ir pienācis laiks nopietni piedomāt pie veselības. Pārāk nepārdomāta alkohola lietošana var paaugstināt tauku līmeni asinīs un paaugstināt arī asinsspiedienu;

  5. Nepārdomāts uztura plāns. “Ir labi justies labi un ir labi izskatīties labi, tomēr ne vienmēr pareizā atbilde slēpjas, ja brokastīs ēdīsi auzu pārslas, kas aplietas ar karstu ūdeni un pusdienās baudīsi vārītus rīsus ar tvaicētu vistu bez garšvielām”, uzsver uztura speciāliste Linda Federa. Nav iemesla, lai Tavs ēdiens būtu garlaicīgs. Sastādot pareizo uztura plānu pie speciālista, tava ikdiena var būt piepildīta ar garšām un labām maltītēm, kas vienlaicīgi veicinās sirds veselību, samazinās vai uzturēs vēlamo svaru, pateicoties labajiem taukiem, šķiedrvielām un barības vielām, ko var sniegt pārdomāta diēta;

  6. Liekais svars. Jau pati frāze norāda vien uz to, ka nav jēgas saglabāt to, kas ir lieks. Nepievērošot uzmanību un ignorējot liekā svara problēmas, iespējamība saslimt ar sirds slimībām pieaug riskanti augstu un diemžēl jāatzīst, ka lielākajai daļai cilvēku ar paaugstinātu svaru jau ir pārsniegts holesterīna vai cukura līmenis asinīs. Aktīvāks dzīvesveids un pārdomātas maltītes var krietni uzlabot dzīves kvalitāti, jo aizdusa, kāpjot pa trepēm un pieliekšanās, lai aiztaisītu apavus vairs nebūs problēma;

  7. Es neesmu riska grupā”. Automātiska pieņemšana, ka Tu neesi riska grupā, diemžēl, automātiski nenozīmē, ka ar Tevi viss ir kārtībā. Ne vienmēr vecums vai liekais svars ir vienīgie rādītāji, kas norāda, ka personai var būt sirds un asinsvadu problēmas. Smēķēšana, vienmuļšs dzīvesveids un pārāk bieža iedzeršana ir iemesli, kādēļ vēl lielākai cilvēku daļai paaugstinās risks saslimt. Veic regulāras pārbaudes un neaizmirsti apmeklēt ārstu;

  8. Smēķēšana vai dzīvošana ar smēķētāju. Protams, Tu esi to dzirdējis jau miljons reizes iepriekš: nesmēķē! Bet tas ir jāatkārto, jo smēķēšana ir pilnīga katastrofa Tavai sirdij. Smēķēšana veicina trombu veidošanos, kas var bloķēt asins plūsmu sirdī, kā arī veicina aizsprostojumus artērijās. Kardiologs Dr. Roberts Feders ir kategorisks: “smēķēšana ir laika bumba, kas ietekmē smēķētājam apkārt esošos cilvēkus. Liela daļa cilvēku, kuri dzīvo kopā ar smēķētāju, katru gadu mirst no sirds slimībām, ko izraisījuši visapkārt esošie cigarešu dūmi.”;

  9. Nenopietna attieksme pret medikamentu lietošanu. Būsim godīgi: tablešu lietošana nav nekas patīkams. Var būt blakusparādības un ir viegli aizmirst uzņemt medikamentus, īpaši, ja jūties labi. Ja Tev ir izrakstītas zāles, kuras jālieto ikdienā vai jāiziet speciāls kurss, piemēram, antibiotikām, seko ārsta norādījumiem un nepārtrauc to lietošanu, jo patvaļīga attieksme pret to var vēlāk būtiski ietekmēt sirdi un tās darbību;

  10. Simptomu ignorēšana. Ja tu kādreiz bez problēmām varēji uzkāpt uz trešo stāvu, bet pēkšņi tev trūkst elpas vai sajuti spiedienu krūtīs, ir pienācis laiks piezvanīt savam ārstam. Nekad nepieņem, ka tas ir tikai tāpēc, ka neesi labā fiziskā formā. Laiks ir ne tikai nauda, bet arī veselība - jo ātrāk tiek uzsākta iespējamo nepatikšanu ārstēšana, jo mazāka ir iespējamība, ka tiks bojāts sirds muskulis. Labāk, ja ierodies pie ārsta tikai ar bažām, nevis sešas stundas sēdi ar sirdslēkmi.

Veselība