Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Slēpņojot aicinām atklāt citādu Alūksni

Aizraut piedzīvojumā var tikai aizrautīgs iniciators, tādēļ uzrunāju projekta  “Discover the city” īstenotāju, kolēģi un portāla “Alūksniešiem.lv” redaktori Loretu Jargani pastāstīt par idejas būtību.

Ar mērķi piesaistīt jauniešus
Loreta ir daudz strādājusi laikraksta mārketinga jomā, tādēļ arī jaunu ideju ģenerēšana lasītāju piesaistē ir viņas “lauciņš”. “Ideja bieži vien rodas no kādas problēmas. Auditorijas aptaujas rāda, ka laikraksta un portāla lietotāji lielākoties ir vidējās un vecākās paaudzes cilvēki, tādēļ vajag piesaistīt jauniešu auditoriju. Ir skaidrs, ka jauniešiem vajadzīga īpaša pieeja, lai viņus rosinātu kļūt par mūsu veidotā satura lietotāju. To apliecināja arī slēpņošanas spēles prezentācijas skolās, kurās uz manu jautājumu, cik no jums lasa avīzi, klasē pacēlās tikai pāris rokas. Mums jāsper pirmais solis un jāiet pie jauniešiem, rosinot kļūt par zinātkāriem informācijas ieguvējiem viņiem interesantā veidā,” stāsta
L. Jargane. Meklējot šo īpašo pieeju, radusies ideja par slēpņošanas spēli, rosinot viņos atklājēja garu, izpētot pilsētas neizzinātās vietas un stāstot par atklāto mūsu plašsaziņas platformās – laikrakstā, portālā un sociālajos tīklos. “Tā ir jauna un aizraujoša komunikācija, kurā medija saturs tiek veidots nevis tikai no medija puses, bet savstarpēji mijiedarbojoties ar lasītāju, šajā gadījumā – spēles dalībnieku, 16 līdz 19 gadus veciem jauniešiem,” uzsver L. Jargane.

Ideja “gruzdējusi” jau sen
Kolēģe atzīst, ka ideja par geokečingam līdzīgu slēpņošanas spēli “gruzdējusi” jau sen, jo šādas aktivitātes pasaulē kļūst arvien populārākas. Atcerēsimies kaut vai Latvijā populārā raidījuma “TE!” simbola - grābeklīša meklēšanu Latvijas pilsētās. Taču tieši tagad vienuviet sakrituši visi labvēlīgie apstākļi, lai to īstenotu. “Apvienotais laikraksts pastāv jau gadu, un šajā laikā dažādās apmācībās esam apguvuši daudzas jaunas lietas, virzoties multimediālā virzienā. Jauns izaicinājums bija arī “Internews” un Baltijas mediju izcilības centra rīkotais konkurss ar ASV  Valsts departamenta atbalstu, kurā startējām ar mērķi piesaistīt jauniešu auditoriju. Projekta ideja par slēpņošanas spēles organizēšanu guva atbalstu, un jau šonedēļ tā “iet gaisā”, stāsta L. Jargane.

Iekļūt tur, kur nedrīkst
Kā notiks pilsētas atklāšana un kādēļ tas ir svarīgi? ““Laikraksts “Alūksnes un Malienas Ziņas” un portāls “Alūksniešiem.lv” ir galvenie avoti, kur jūs varat uzzināt to, kas notiek pilsētā un novadā. Mēs iepazīstinām ar cilvēkiem, vietām un vērtībām – mūsdienu un vēsturiskām. Mēs priecājamies par atjaunotām un jaunām vietām mūsu pilsētas vaibstos, taču ar šo projektu vēlamies uzsvērt, ka pilsētā vēl ir daudz neatklātā, izzināmā un saulītē ceļamā. Spēles dalībniekiem piedāvāsim iekļūt vietās, kas ir sen aizmirstas, bet glabā nozīmīgu vēstures krājumu, vietās, kas varbūt Alūksnes atjaunotajā infrastruktūrā neizceļas ar krāšņu apdari un izkoptiem zālieniem, taču glabā kādu noslēpumu. Tās ir vietas, kur neviens no mums, iespējams, nekad nav bijis un kur ikdienā arī nedrīkstētu iet. Taču šī būs iespēja “durvis pavērt”,” ieinteresē L. Jargane. Jautāta par juridiskajiem šādas iespējas aspektiem, kolēģe apliecina, ka spēles norise ir saskaņota ar objektu īpašniekiem, turklāt spēlē startēs atbildīga vecuma jaunieši.

Iesaistīti arī jaunieši
Svarīgi, ka slēpņošanas spēle tiek organizēta sadarbībā ar jauniešiem, jo tikai viņi paši vislabāk zina, kas interesē un aizrauj. Projektā iesaistījušies arī Alūksnes jauniešu līderi - Samanta Adlere un Rihards Lācis, kuri rūpīgi strādāja pie informatīvās bāzes veidošanas, kopā ar L. Jargani izpētot spēlē iekļautos objektus un plānojot aizraujošus uzdevumus. “Informāciju par objektiem varēs atrast turpmāko laikrakstu publikācijās, taču, protams, uzdevuma veiksmīgai izpildei vajadzīgo var meklēt arī laikraksta un portāla arhīvos. Startējot vajadzīga viedierīce, no kuras mūsdienās jaunieši praktiski nekad nešķiras, taču tagad tā būs vajadzīga “QR” koda nolasīšanai, degradētu teritoriju apmeklējumam atbilstošs apģērbs un piedzīvojumu gars. Dalībniekam jābūt gatavam, ka “QR” kodā nolasītais uzdevums var būt visdažādākais – sākot no viktorīnas un beidzot ar objektā paslēpta tematiska priekšmeta atrašanu. Laika limita noteikumos nav. Vairāk priekšā teikt nedrīkstu,” slēpņošanas spēles organizatore ir noslēpumaina, taču arī man jau ir radīta intriga.

Jaunais sadarbības partneris - Instagram
Dalībniekiem jāņem vērā, ka ir svarīgi savas darbības spēlē dokumentēt viedierīcēs – jo aktīvāki, oriģinālāki un pēc iespējas multimediālāki norišu atspoguļošanā jūs būsit, jo augstāk jūsu centienus novērtēs žūrija.
Kad komandas būs tikušas galā ar visiem uzdevumiem, rezultāti būs jāapkopo šim nolūkam paredzētā anketā un jānosūta organizatoram “Alūksnes un Malienas Ziņas”  Instagram kontā. Šī sociālā platforma medijam tapusi līdz ar slēpņošanas spēles izsludināšanu ar mērķi sasniegt jauniešu auditoriju. “Svarīgi, ka tieši Instagram notiks spēles komunikācija, tādēļ potenciālie dalībnieki aicināti steigšus kļūt par sekotājiem,” aicina L. Jargane, piebilstot, ka tieši tur var uzzināt sīkāku informāciju par spēli, tāpat komunicēt arī spēles gaitā.

Iespēja kļūt par mediju
Līdz pirmdienai jaunajā platformā slēpņošanas spēlei jau pieteikušās vairākas komandas, taču gaidīti vēl (interesanti, ka par spēli lietu interesi izrādījusi arī cita vecuma auditorija, tādēļ “Alūksnes un Malienas Ziņas” nākotnē apsver līdzīgu projektu arī tai – red.). Spēle sākas 7. februārī, pakāpeniski startējot visām komandām. Saņemtie rezultāti tiks apkopoti mirklī, kad visas startējušās komandas būs iesniegušas atbildes.
Taču tas vēl nav viss. Komandām nejaušības kārtībā tiks sadalīti pieci jaunatklātie objekti – katrai komandai viens – par ko būs jāsagatavo prezentācija projekta noslēguma pasākumam. “Tajā jāiekļauj iegūtā informācija par objektu vai teritoriju, multimediālās darbības slēpņošanas procesā, proti, kopbilde, selfiji, reportāžas vai cita veida procesa fiksācijas, ļaujot jauniešiem iejusties mūsdienīga medija lomā, kā arī pats galvenais – komandas vīzija par to, kā viņi saredz šī objekta nākotni. Varbūt šeit ir iespēja radoši izpausties jauniešiem, īstenot kādu kopienai svarīgu mērķi vai tamlīdzīgi. Šādi parādīsies jauniešu redzējums par viņu brīvā laika pavadīšanas iespējām, kas pēdējā laikā ir aktuāli. Mēs visi kopā būsim šī redzējuma paudēji,” stāsta L. Jargane.

Vērtīgs balvu fonds
Komandu veikumu vērtēs žūrija, ko pārstāvēs gan projekta organizatori, gan  pilsētvides speciālisti, plānots uzrunāt arī Alūksnes novada pašvaldības pārstāvjus.
Papildus jauniegūtajām zināšanām un prasmēm patiesi iespaidīgs ir balvu fonds, kas var ieinteresēt jebkuru aktīvās atpūtas cienītāju: populārā pārgājienu organizatora “Spontānais pārgājiens” (“Movement Spontaneous”), orientēšanās kluba “Purva bridējs” un “Aerodium” dāvanu kartes. Abi pirmie piedāvā fantastiskus jaunatklāšanas pārgājienus Latvijas teritorijā, savukārt “Aerodium” ir ekstrēmā izklaide – iespēja iegūt unikālu lidošanas pieredzi.
Vērtīgās balvas tiks pasniegtas noslēguma pasākumā martā (sekojiet reklāmai!), ko organizēsim redakcijā, Rūpniecības ielā 7a, kas arī pamazām iekļaujas industriālā teritorijā, rādot priekšzīmi, ka pilsētvide var būt vienlīdz rosīga kā pilsētas centrā, tā nomalē. “Tas būs tematisks brīvdabas sarīkojums atbilstoši jauniešu vēlmēm ar mūziku, ugunskuriem, lampiņu gaismā, radot svētkus gan spēles dalībniekiem, gan šim industriālajam kvartālam, kas arī pamazām kļūst par būtisku pilsētvides sastāvdaļu,” uzsver L. Jargane.

Piesaistīja unikālais piedāvājums
Samanta Adlere, jauniešu līdere, saņēmusi
“Iedvesmojošā jaunieša” titulu:

“Vislielāko interesi radīja šī projekta unikalitāte. Alūksnē ir daudzveidīgi pasākumi, taču slēpņošanas spēle ir kaut kas jauns. Pirmkārt, projekta dalībniekam un vēlāk arī spēles dalībniekam ir iespēja apskatīt industriālo mantojumu, kam ikdienā mēs tikai ejam garām. Otrkārt, uzzināt savas pilsētas vēsturi. Gatavojot materiālus dalībniekiem, es pati ieguvu interesantu informāciju. Treškārt, tā ir iespēja kaut ko mainīt, jo dalībiekiem būs iespēja paust savu redzējumu par degradēto vietu lietderīgu izmantošanu. Viss, kas spēles laikā tiks filmēts un fotografēts, būs informācija arī citiem, dalībniekiem ir iespēja pašiem kļūt par žurnālistiem. Dalībniekiem tiešām būs unikālā iespēja atklāt citādu pilsētu!” 

Nevis pa kluso, bet legāli
Rihards Lācis, pasaules apceļotājs:

“Mani piesaistīja iespēja darboties vietējā kopienā. Esmu alūksnietis, kurš bieži ir ārpus Alūksnes un Latvijas, tādēļ tagad izmantoju iespēju būt šeit un paveikt kaut ko kopā ar vietējiem cilvēkiem. Iesaistoties šajā projektā, es tagad vairāk zinu par savu pilsētu. Reizēm, skatoties no malas, šķiet, ka nekas nenotiek, bet, kad atver durvis un ieiet iekšā, saproti, ka notiek gan, un arī tev pašam ir iespēja šajā procesā piedalīties.
Slēpņošanas spēle būs reāls piedzīvojums, ko varēs beidzot legāli īstenot. Daudziem jauniešiem ikdienā ir gribējies iekļūt pamestos, noslēpumainos objektos - tagad to ir iespēja darīt nevis pa kluso, bet legāli.”

Teksts un foto: Sandra Apine

Slēpņošanās spēle "Discover the city"