Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Veido mūsdienīgu pansionātu

Rasma Muceniece secina, ka gads pansionāta „Alūksne” direktores krēslā aizskrējis kā pa jokam. Tas pagājis tik ātri, ka nav bijis laika apstāties un padomāt. Tagad pienācis laiks atskatīties.

Rasma Muceniece secina, ka gads pansionāta "Alūksne" direktores krēslā aizskrējis kā pa jokam. Tas pagājis tik ātri, ka nav bijis laika apstāties un padomāt. Tagad pienācis laiks atskatīties.
- Daudz kas ir pilnīgi jauns un citāds. Mainījusies ir darba specifika, jo nevar salīdzināt pansionāta direktores un pagasta padomes priekšsēdētājas pienākumus. Daudz bija jālasa un jāmācās. Ar visu bija jāiepazīstas, kā jau jaunā darbavietā un kolektīvā. Tiesa, iejusties varēju diezgan ātri. Liekas, ka kolektīvs mani uzreiz pieņēma, tāpēc jūtos labi un esmu ļoti apmierināta, - saka Rasma.
- Jāatzīst, ka mani un, domāju, daudzus pārsteidza tāda izvēle un drosme kandidēt uz direktores amatu.
- Varbūt, no malas raugoties, likās, ka šīs izmaiņas bija pēkšņas. Patiesībā es jau sen domāju par darbavietas maiņu. Biju pat izlēmusi pagājušajās pašvaldību vēlēšanās nekandidēt, taču mani pierunāja. Samierinājos un piekritu. Tomēr šī doma nelika mieru. Droši vien biju jau citiem un pati sev apnikusi, tik ilgus gadus būdama pagasta padomes priekšsēdētāja. Jaunlaicenē ir daudz jaunu un enerģisku cilvēku, lai viņi strādā.
- Nevar noliegt, ka pieredzei ir tikpat liela nozīme kā jaunības enerģijai. Ne velti mēdz teikt – ja jaunība zinātu un vecums varētu. Turklāt citās pašvaldībās vadītāji ir ar vēl lielāku stāžu. Varbūt šis darbs ir grūtāks?
- Varu piekrist – ir grūtāks. To nosaka darba specifika – priekšsēdētāja pilda deputātu lēmumus, turklāt atbild par visu – gan izdarīto, gan nepaveikto, bet direktore lemj un dara pati. Jaunlaicenē es izdarīju to, ko varēju. Man ir ļoti liels prieks, ka tika izveidota pamatskola, sporta zāle, ārsta prakse un aptiekas filiāle. Manuprāt, šie pakalpojumi katrā vietā ir svarīgākie. Vēl esmu gandarīta, ka beidzot ir asfaltēti divi kilometri ceļā Alūksne – Lucka. Vairāk nekā desmit gadus sadarbībā ar rajona padomi un valsts iestādēm tika rakstītas vēstules Satiksmes ministrijai, bet tikai tagad beidzot ir rezultāts. Ceru, ka nākamgad asfaltēs atlikušos divus kilometrus ceļa. Tas liecina, ka kaut ko labu esmu atstājusi.
- Iespējams, ka kļūdos, bet teiktajā saklausu arī rūgtumu. Vai pārmaiņu vēlme nebija saistīta ar novadu veidošanos, kas nesīs izmaiņas Jaunlaicenē?
- Jā, tas bija starp aspektiem. Esmu visu laiku strādājusi, lai pagastā būtu labāk un skaistāk. Kā tas izdevās, lai vērtē citi. Man būtu žēl, ja gaidāmā apvienošanās Alūksnes novadā pieliktu visam punktu. Neticu, un neviens man neiestāstīs, ka Jaunlaicene būs ieguvēja novadā. Jā, pagastam piešķirtie 200 000 latu ir liela nauda, par kuru var daudz izdarīt. Bet šis finansējums neliecina par nākotnes perspektīvu. Es tādu neredzu.
- Ko ir izdevies paveikt pansionātā?
- Beidzot pansionāts ir reģistrēts sociālo pakalpojumu reģistrā, citāsi iestāde nevarētu pastāvēt. Ar darbinieku atbalstu, visi kopā esam daudz paveikuši. Kad atnācu, gandrīz uzreiz tika sākts vannas istabas remonts. Pagājušā gada valsts budžeta grozījumos tika piešķirts finansējums šiem darbiem, tāpēc tagad vannas istabas vietā ir glīta un ērta dušu telpa. Kosmētiskais remonts bija vairākās klientu istabās pirmajā stāvā, kā arī tualetēs. Iekārtota darba telpa aprūpētājām. Ir mums klienti, kas enerģiski strādā dārzā. Viņi apkopa ābeles un iestādīja cūku pupas. Nākamgad audzēsim arī zaļumus, kas papildinās un atsvaidzinās ēdienus. Šoruden ir daudz ābolu, ko izmanto saldo ēdienu gatavošanai, kā arī lietojam svaigus. Kolektīvā daudz esam runājuši par katra darbinieka atbildības palielināšanu. Savukārt ar klientiem pārrunājam viņu problēmas. Cits citu uzklausām un cenšamies situāciju uzlabot. Ir svarīgi zināt, ka uz darbiniekiem var paļauties. Daudzi klienti nāk ar priekšlikumiem un ir aktīvi palīgi. Katru mēnesi darbinieki kopā ar klientiem svin dzimšanas dienas. Tad, protams, ir svētku pusdienas un koncerts. Ierodas arī ciemiņi no pašvaldībām.
- Kādas ir lielākās problēmas, un kā tās risināt?
- Tās rada "algu dienas", kad mūsu klienti saņem pensijas. Tad daļa klientu lieto alkoholiskus dzērienus un neievēro iekšējās kārtības noteikumus, neņemot vērā aizliegumu, kā arī citu klientu un darbinieku intereses. Viņi ir parakstījuši līgumu, ka par šādu rīcību tos var palūgt atstāt pansionātu, tomēr atkal un atkal to "aizmirst". Vēl neviens nav aizgājis, bet brīdināti ir. Ja nekas nemainīsies, būs vien jāprasa iet prom no pansionāta un meklēt citu dzīvesvietu. Šie klienti uzskata, ka tās ir viņu tiesības - lietot alkoholu. Taču tiesības ir arī citiem klientiem un darbiniekiem. Viņu pienākumos nav teikts, ka ir jākopj dzērāji. Kāpēc citiem klientiem būtu jāklausās dzērāju klaigās un reizēm arī jāuztraucas par ķildām? Otra problēma ir smēķēšana. Klientu istabās tas nav atļauts, tikai smēķētavā. Tomēr reizēs, kad lieto alkoholu, arī smēķē turpat. Citas problēmas iespējams risināt, bet šīs ir kā Donkihota cīņa ar vēja dzirnavām.
- Ne mazumu galvassāpju droši vien rada vecā pansionāta ēka, kurai nepieciešama atjaunošana. Alūksnes dome iesniegusi renovācijas projektu valsts investīcijām, bet tikai nākamgad būs zināms, vai tās varēs saņemt.
- Pansionāta ēka ir Alūksnes domes īpašums. Tā ir to reģistrējusi zemesgrāmatā, bet iestāde ir rajona padomes pakļautībā. Iespējams, ka šī situācija rada nevajadzīgus sarežģījumus. Nu jau kopš pavasara tiek risināts jautājums par jumta maiņu, kas ir ārkārtēji nepieciešama. Tagad ir rudens, drīz būs sals, bet nekas tālāk nav noticis. Dome ir izsludinājusi iepirkuma konkursus, tāpēc visu laiku cerēju, bet nu jau liekas, ka šogad viss tā arī paliks. Turklāt, novecojušas ir arī malkas krāsnis. Pārbaudē secināts, ka dažas nav vērts vairs remontēt, jo tās savu laiku ir nokalpojušas. Tas nozīmē, ka jādomā par centrālapkuri.
- Februārī mūsu laikrakstā bija informācija, ko sniedza domes priekšsēdētājs Viktors Litaunieks. Tajā teikts, ka jumtu mainīs maijā. Tagad ir oktobris. Vai direktorei nevajadzētu celt trauksmi?
- Es nepārtraukti atgādinu un jautāju domes priekšsēdētājam, kad sāks darbu. Droši vien esmu jau apnikusi ar saviem zvaniem. Tiek apgalvots, ka viss notiek. Tikai rezultāta nav.
- Acīmredzot jūs šo risinājumu nespējat pasteidzināt. Ko pati vēlētos izdarīt perspektīvā?
- Ļoti nepieciešams ir sakārtot veļas māju. Tai vajadzīgs telpu remonts un jaunas jaudīgākas iekārtas veļas mazgāšanai, kā arī veļas rullis gludināšanai. Tik daudz veļas izgludināt ar gludekli ir smags un ilgs darbs. Nav arī vietas, kur veļu žāvēt, tāpēc esmu iecerējusi iegādāties universālo žāvētāju. Kamēr tā nav, veļas žāvēšanai iekārtojām atsevišķu telpu. Vēl šogad ceru ar pašu līdzekļiem un spēkiem uzcelt nojumi, lai veļa nesalītu. Meklēju un izmēģinu visas iespējas, lai rastu risinājumu. Varbūt kāds sponsors var uzdāvināt vai ziedot pansionātam? Foajē nepieciešams kosmētiskais remonts, bet nav vērts to veikt, kamēr nav jauna jumta. Šī iemesla dēļ neremontēja arī klientu istabas otrajā stāvā, jo lietusūdens tek cauri jumtam un griestiem. Bīstama situācija ir veļas noliktavā, kur mitrums var bojāt elektrības instalāciju un izraisīt ugunsgrēku.
- Inflācija arvien aug. Vai tā ietekmē pansionāta saimniecību un klientu dzīves apstākļus?
- Protams, tā ir jūtama. Pansionātā ir paredzētas vietas 90 klientiem, bet pašlaik tik daudz nav. Šogad viena klienta uzturēšanai ir paredzēti 229 lati mēnesī, bet pērn bija 156 lati. Tātad pieaugums ir diezgan liels, jo visi izdevumi un arī darbinieku minimālā alga ir palielināta. Nākamgad šī summa noteikti būs vēl lielāka. Dzīvojam taupīgi un iztiekam.
- Kāds ir labs vadītājs? Kas viņam vairāk vajadzīgs - prasīgums vai sapratne?
- Domāju, ka vadītājam ir jābūt prasīgam, jo viņš ir atbildīgs par rezultātiem. Ļoti daudz ir jāzina, jāseko visam jaunajam un jāiet līdzi dzīvei.
- Kāds ir mūsdienīgs pansionāts? Vai šī iestāde Alūksnē tam līdzinās?
- Lai cik labiekārtotas, skaistas būtu telpas un teicami strādātu darbinieki, tomēr mūsu klientiem nekad nebūs tā, kā ir mājās. Tiesa, cenšamies radīt vidi, lai šeit būtu mājīgi un ērti. Ja būtu iespējas kaitram iekārtot atsevišķu istabu ar personīgajām mēbelēm un mantām, tad droši vien klienti varētu justies kā savās mājās. Varbūt vajadzētu arī domāt, kā palīdzēt tiem vientuļajiem vecajiem cilvēkiem, kuri vēlas atdot savu mantu un līdzekļus pansionātam, lai varētu te dzīvot atsevišķā istabā līdz mūža galam. Uzskatu, ka tas būtu izdevīgi gan šiem cilvēkiem gan pansionātam.

Citu datumu laikraksti

  • Ojārs Vēliņš - Alūksnes gada cilvēks?

    Alūksnes domes deputāti Valdis Vīksna un Armands Musts vēlējās izteikt savu viedokli par mākslas skolas direktora Ojāra Vēliņa atbrīvošanu no...

  • Vīrieši un sievietes saņem vienādas algas

    Alūksnē sabiedriskajā sektorā strādājošajiem algām ir tendence paaugstināties.Alūksnē sabiedriskajā sektorā strādājošajiem algām ir tendence...

  • Neļauj šķērsot robežu

    Septembrī Alūksnes rajonā sešos gadījumos tikuši konstatēti robežkontroles un pasu režīma pārkāpumi.Septembrī Alūksnes rajonā sešos gadījumos tikuši...

  • Dzinēju medību sezonas atklāšana - veiksmīga

    Ziemeļvidzemes virsmežniecības teritorijas mežos dzinēju medību sezonas atklāšanā, tas ir 6. un 7.oktobrī, nomedīti 20 stirnāži un 37 kazas, 14 meža...

  • Pārbaudīs vakcinācijas efektivitāti

    Lai kontrolētu vakcinācijas pret trakumsērgu efektivitāti, Pārtikas un veterinārā dienesta Alūksnes pārvaldē medniekiem ir jānodod 132 lapsas un 44...

  • Copes kalendārs

    16.oktobris. Teicama copes diena. 17.oktobris. Zivis ķersies ar “gariem zobiem”.16.oktobris. Teicama copes diena. 17.oktobris. Zivis ķersies ar...