Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Dzīvespriekam: Šoferiem vajag savas brilles

Braucot ar automašīnu, acīm jāpielāgojas mainīgiem apgaismojuma ap­stākļiem. Lai atvieglotu vadīšanu un acis pārāk ātri nenogurtu, labākais risinājums ir lietot speciālas brilles.


Polarizētas lēcas – labākais risinājums
Ir autovadītāji, kuri, ienākot optikas veikalā, uzreiz prasa: «Dodiet man, lūdzu, «šoferu brilles»!» stāsta SIA «Optikas pakalpojumi» salona  konsultantes Līga Gauče un Anete Grigorjeva.  Tas nozīmē, ka viņi jau zina –
vajadzīgas brilles ar šādām lēcām, kas samazina traucējošo gaismas iedarbību. Lietojot saulesbrilles ar polarizētām lēcām, attēls kļūst it kā matēts. No horizontālām virsmām tiek noņemts atspīdums, tāpēc asfalts, ūdens, sniegs vairs nežilbina. Vējstikls, skatoties caur polarizētām lēcām, kļūst it kā caurspīdīgāks un dzidrāks – tas nozīmē, ka ceļa apstākļi ir pārredzamāki. Šīs brilles iecienījuši ne tikai autovadītāji – tās labi kalpo arī makšķerniekiem, slēpotājiem. Turklāt acis tik ātri nenogurst, vēl vienu priekšrocību min konsultantes.
Labs risinājums atspīdumu mazināšanai, braucot puskrēslā vai tumsā, ir antirefleksā jeb dzidrinātā pārklājuma izmantošana. «Nebūs tā, ka, braucot miglā, tā pazudīs. Taču jebkurā gadījumā dzidrinātais pārklājums padarīs krāsas košākas, likvidēs liekos atspīdumus,» skaidro optometriste Dace Briede. Viņa min vēl vienu plusu – ar šādu pārklājumu briļļu lēcas kļūst izturīgākas. Turklāt tas noder arī optiskajām brillēm, skatoties televizoru, strādājot ar datoru.

«Hameleoni» var nepārkrāsoties

Daudzi dzirdējuši arī par fotohromatiskajām lēcām jeb tā saucamajām «hameleonu» brillēm, kas maina tonējumu atkarībā no apgaismojuma intensitātes. Optikas uzņēmuma darbinieces gan brīdina, ka autovadītājiem tās ne vienmēr būs piemērotas. Ja automašīnas vējstiklam ir filtrs, kas nodrošina aizsardzību pret ultravioletajiem (UV) saules stariem, «hameleoni» var «netonēties» –
nevarēs notikt plānotā ķīmiskā reakcija saskarē ar UV stariem.   
Arī tad, ja, vadot auto, jālieto brilles ar dioptrijām redzes korekcijai, var rast risinājumu. Iespējams izgatavot optiskās saulesbrilles ar dažādiem pārklājumiem un tonējumiem.

Sarkanais un zilais maina uztveri
Atkarībā no saulesbriļļu spējas aizturēt gaismu, tās iedala piecās kategorijās. Visgaišākās, 0. kategorijas brilles, aiztur tikai līdz 15 procentiem gaismas, savukārt tumšākās, 4. kategorijas saulesbrilles, – pat līdz 95 procentiem. Šīs kategorijas brilles gan autovadītājiem lietot aizliegts, brīdina D.Briede. Latvijā saulainai dienai visvairāk atbilstošas 3. kategorijas brilles, kas aiztur līdz 85 procentiem gaismas. Tās autovadītāji arī visbiežāk izraugās, taču, vadoties pēc subjektīvajām sajūtām, var patikt arī mazāks gaismas caurlaidības procents.
Par piemērotāko lēcu toni speciālistu un autovadītāju domas gan daloties, neslēpj optometriste un piebilst: «Es neieteiktu zilu un sarkanu toni –
tas maina pasaules uztveri.» Esot daudzi pētījumi, kas cenšas pierādīt, ka dzeltenā krāsa būtu vispiemērotākā auto vadīšanai. Tomēr ne vienmēr, skatoties caur dzeltenām lēcām, klienti pamana reālus uzlabojumus.
Pieredze liecinot, ka brūnas lēcas padara skatu uz pasauli kontrastaināku, bet pelēkas –
krāsas tumšākas. Toties zaļajai vairāk psiholoģiski nekā zinātniski pierādīta labvēlīga ietekme uz redzi, uzskata D.Briede. Viņa visbiežāk klientiem iesaka apvienot brūno un dzelteno toni, saulesbriļļu lēcām var veidot dažādas krāsu pārejas. Turklāt šādas brilles iespējams lietot augu gadu.

Konkursi