Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

LEGO ielaužas biznesa kultūrā, tam nav vecuma ierobežojuma

Ir maldīgi domāt, ka LEGO ir piemērots tikai bērniem, jo attīsta mazo motoriku un telpisko domāšanu. Arvien lielāku popularitāti šī rotaļlieta iegūst arī pieaugušo vidū, tāpēc, skaidrojot iemeslus, kas ir šādas tendences pamatā, interneta veikals 220.lv vērsās pie biznesa konsultantes un pasniedzējas Sandras Krisbergas-Sinigoi. Viņa norāda, ka LEGO pielietošana organizāciju vidū pieaug, izmantojot to kā līdzekli labāka rezultāta un mērķu sasniegšanai.


LEGO ir fenomenāla rotaļlieta, ko pazīst visā pasaulē un kurai izdevies noturēt pircēju interesi nemainīgi augstu nepārtraukti. Saskaņā ar datiem, ko apkopojis lielākais e-komercijas līderis Baltijas valstīs, ir novērota ievērojama pircēju interese. “Ja atskatāmies uz 2017.gada janvāri, šogad pārdošanas apjomi ir auguši par divām reizēm, turklāt sortiments paplašinās ik pa trīs mēnešiem. Vecāki saviem bērniem šo rotaļlietu izvēlas, jo tā ne tikai pilda izklaidējošo funkciju, bet arī attīsta daudz un dažādas iemaņas un prasmes. Interesanti, ka arī pieaugušie ir atraduši savu pielietojumu, tam ienākot organizāciju biznesa kultūrā,” stāsta 220.lv izpilddirektors Raimondas Žilēnas, kurš kopā ar kolēģiem ir izmēģinājis LEGO biznesa plānošanā un organizēšanā.


Biznesa konsultante un pasniedzēja Sandra Krisberga-Sinigoi norāda, kāds ir LEGO ieguvums sevis izprašanā, mērķu sasniegšanā un efektīvākā komandas darbā. Metode, kas to īsteno, ir LEGO® Serious Play®, kas ir pasaulē atzīta un plaši izmantota. Tā balstās uz abstraktu jēdzienu izveidi fiziskā jeb konkrētā objektā, kā arī ķermeņa un domāšanas savstarpējo mijiedarbību. Ja organizācijā ir krīze, daudz vārdos nepateiktu emociju un sajūtu, novērojama komandas atsvešināšanās, tad LEGO metode var palīdzēt atrisināt šīs grūtības un identificēt iespējamās barjeras, kuras traucē sasniegt rezultātu.


Sevis izzināšana


Viens no LEGO® Serious Play® metodes mērķiem ir cilvēka abstraktās domas izpaust 3D modelī. Skaidro biznesa konsultante: “Kad cilvēku pārņem daudz emocijas un tās ir ļoti grūti izpaust, vai cilvēks atrodas informācijas pārpilnībā, LEGO metodes laikā ļoti drošā vidē cilvēkiem ir stipri vieglāk uztvert notiekošo, jo tie ierauga, pirmkārt, kas notiek viņos pašos un, otrkārt, kas notiek organizācijas vidē, jo 3D modelis palīdz attēlot vārdus, kurus ir grūti izteikt. Piemēram, pajautājot, kas komandai traucē realizēt plānotās pārmaiņas, ir sarežģīti korekti atbildēt, bet, kad domas tiek attēlotas LEGO modelī, kļūst skaidrs, kur ir problēma - 3D ir formāts, kas to attēlo un veido izpratni.”

Komandas saliedētība


Komandas darbs tiek noteikts procesu ilustrācijā. S. Krisbergas-Sinigoi min piemēru kā noris komandas apzināšana. “Aicinot komandu uzbūvēt, piemēram, māju, komanda fokusējas uz uzdevumu - māju, bet patiesībā metodes vadītājs jau pirmajās piecās minūtēs ierauga komandas darbu - kā darbinieki prot sadarboties, kā noris komunikācija. Rezultātā ir redzama komandas komunikācija un cieņa vienam pret otru.”


Organizācijas līmenī metode ļauj cilvēkiem saprast, kas ir organizācijas problēmas un kā notiek iekšējie un ārējie procesi. Bieži vien jau pirmajās 15 minūtēs, uztaisot LEGO konstrukciju, top skaidrs, kur ir problēmas un ir iespējams nekavējoties fokusēties uz to risināšanu.


Radošums un tā paplašināšanās


Daudzi LEGO metodi izmanto, lai ģenerētu un radītu jaunas idejas. Svarīga lieta radošumā – darīt savādāk, lai vairotu redzesloku. Šo metodi var izmantot jebkurā nozarē un jebkurā organizācijā, neskatoties uz darbinieka amatu. Šodien, strauji mainīgajos biznesa vides apstākļos, kad konkurence aug ik dienu, ir svarīgi veidot spēcīgu un vienotu komandu. S. Krisbergas-Sinigoi uzsver: ”LEGO ir atslēdziņa, bet komanda ir dārgumu lādīte, kurā nereti neredzam, kas īsti notiek, jo vienmēr komandā ir kāds, kurš runā vairāk un, kāds, kurš biežāk klusē. Tas, vai dārgumu lādīte tiek atslēgta, ir atkarīgs no vadītāja, kurš vēro un vada procesu. Svarīgi, lai vadītājs būtu strukturēts un norādošs.”


S. Krisbergas-Sinigoi skaidro, ka metodei var izmantot jebkuru LEGO klucīšu komplektu, nav obligāti nepieciešams LEGO® Serious Play®. Šo specifisko komplektu biznesa konsultante un pasniedzēja iesaka izmantot gadījumos, kad ir nepieciešams būvēt nopietnu uzņēmuma stratēģiju.


Mirklī, kad cilvēks sāk izpaust savas emocijas un sāk apzināties, kas notiek viņa domās un emocijās, tas sāk vairāk izprast pats sevi. Pēc tam šī izpratne automātiski pārceļas komandas līmenī, jo, iepazīstot labāk sevi, persona iepazīst arī savus komandas biedrus. Brīdī, kad tas notiek, organizācijas vadītājam ir iespēja ieraudzīt visu, kas notiek komandā, kā rezultātā tiek veidota labāka sadarbība nākotnē.




Komandas saliedētība


Komandas darbs tiek noteikts procesu ilustrācijā. S. Krisbergas-Sinigoi min piemēru kā noris komandas apzināšana. “Aicinot komandu uzbūvēt, piemēram, māju, komanda fokusējas uz uzdevumu - māju, bet patiesībā metodes vadītājs jau pirmajās piecās minūtēs ierauga komandas darbu - kā darbinieki prot sadarboties, kā noris komunikācija. Rezultātā ir redzama komandas komunikācija un cieņa vienam pret otru.”


Organizācijas līmenī metode ļauj cilvēkiem saprast, kas ir organizācijas problēmas un kā notiek iekšējie un ārējie procesi. Bieži vien jau pirmajās 15 minūtēs, uztaisot LEGO konstrukciju, top skaidrs, kur ir problēmas un ir iespējams nekavējoties fokusēties uz to risināšanu.


Radošums un tā paplašināšanās


Daudzi LEGO metodi izmanto, lai ģenerētu un radītu jaunas idejas. Svarīga lieta radošumā – darīt savādāk, lai vairotu redzesloku. Šo metodi var izmantot jebkurā nozarē un jebkurā organizācijā, neskatoties uz darbinieka amatu. Šodien, strauji mainīgajos biznesa vides apstākļos, kad konkurence aug ik dienu, ir svarīgi veidot spēcīgu un vienotu komandu. S. Krisbergas-Sinigoi uzsver: ”LEGO ir atslēdziņa, bet komanda ir dārgumu lādīte, kurā nereti neredzam, kas īsti notiek, jo vienmēr komandā ir kāds, kurš runā vairāk un, kāds, kurš biežāk klusē. Tas, vai dārgumu lādīte tiek atslēgta, ir atkarīgs no vadītāja, kurš vēro un vada procesu. Svarīgi, lai vadītājs būtu strukturēts un norādošs.”


S. Krisbergas-Sinigoi skaidro, ka metodei var izmantot jebkuru LEGO klucīšu komplektu, nav obligāti nepieciešams LEGO® Serious Play®. Šo specifisko komplektu biznesa konsultante un pasniedzēja iesaka izmantot gadījumos, kad ir nepieciešams būvēt nopietnu uzņēmuma stratēģiju.



Izklaide