D vitamīna spēks

D vitamīnam ir daudz lielāka nozīme veselības saglabāšanā, nekā vēl pirms kāda laika tika uzskatīts. To mūsu organisms ražo pats – ar ādas palīdzību, tādējādi mūsu āda kļūst par dziedzeri – endokrīnu orgānu. Kā norāda “Euroaptiekas” farmaceiti, saules hormons ir neatsverams ne tikai kaulu, bet gandrīz visu orgānu veselības izturēšanā, tieši tādēļ D vitamīna pietiekamībai vai trūkumam ir liela nozīme gandrīz visu hronisku slimību attīstībā.

“Mūsu platuma grādos 80-90% iedzīvotāju pietrūkst D vitamīna, īpaši ziemas mēnešos. Tieši tādēļ vasara un siltie rudens mēneši ir laiks, kad jāļauj organismam šo svarīgo hormonu saražot, pēc iespējas vairāk atrodoties nevis slēgtās telpās un automašīnās, bet gan svaigā gaisā. Mūsu dzīves stils lielā mērā ietekmē to, vai sasmelsimies saules hormonu vai ne, turklāt vasaras laikā vitamīna D līmenis organismā var palielināties līdz pat divām reizēm,” skaidro “Euroaptiekas” farmaceite Ieva Zvagule.

Ejam gaismā!

Saule un gaisma sniedz vēl daudz citu pozitīvu ieguvumu – saules infrasarkanie stari veicina kolagēna sintēzi ādā, gaisma nepieciešama melatonīna produkcijai, kas liek justies labi dienas/nakts ritmā un palīdz neizjust depresīvus stāvokļus. Tādēļ ar pacietību un saprātīgi vajadzētu izmantot sauli savas veselības labā!

Lai veicinātu D vitamīna produkciju, nav jāuzturas saulē visu dienu. Diemžēl daudz nedos ne agrie rīta, ne vēlie vakara saules stari. Fiziķi ir aprēķinājuši, ka UV stari Zemi vismazāk sasniedz tad, kad saule pie debesīm atrodas zemāk par 45o. Vasarā tas ir laikā pirms plkst. 10.00 un pēc 16.00, bet aukstajā gada laikā – no oktobra līdz februārim – visu laiku. Vislabākais laiks D vitamīna produkcijai ir pusdienlaiks, jo tad UV starojumu vismazāk absorbē atmosfēra. Tā kā vasarā pusdienlaikā parasti ir vislielākais karstums, un cilvēki no tā vairās, arī vasaras nogalēs cilvēkiem vērojams D vitamīna trūkums.

Saules hormona trūkuma noteikšana – pavisam vienkārša

“Euroaptiekas” farmaceite norāda, ka D vitamīna deficītu vai nepietiekamību var ļoti vienkārši noteikt – veicot asins analīzes. “Bieži vien cilvēki domā, ka citiem varētu būt D vitamīna deficīts, bet pašam jau nu gan ne. Tomēr ārsti iesaka laiku pa laikam šādas analīzes veikt, lai nepieciešamības gadījumā noteiktu labāku terapiju. Ja cilvēks ir veicis analīzes un tās liecina, ka D vitamīna pietiek, taču cilvēks pēc tam ilgstoši nerādās saulē, var gadīties, ka krājumi izzūd. Saules hormona krājumi katram atšķiras, piemēram, cilvēkiem ar lieko svaru daļa D vitamīna uzkrājas taukaudos. Turklāt parasti trijās, četrās nedēļās vitamīna rezerves asinīs samazinās pat uz pusi, ja tās netiek atjaunotas, kā tas notiek ziemā,” stāsta Ieva Zvagule.

Pretēji agrākajiem pieņēmumiem, izrādās, ka vismazākais D vitamīna deficīts ir maziem bērniem, taču tam ir izskaidrojums – rahīta profilakses programmas ietvaros visi mazuļi saņem D vitamīnu. Otrajā dzīves gadā šī terapija parasti tiek pārtraukta, jo tad bērni paši var skraidīt un rotaļāties brīvā dabā, tā uzņemot nepieciešamo vitamīnu. Diemžēl arī tas mūsdienās ir mainījies – bērni daudz vairāk laika pavada telpās nekā svaigā gaisā. Vērts atcerēties, ka, ja ģimene dodas brīvā dabā, bērna āda jāieziež ar saules aizsargkrēmu. Lai gan farmaceite norāda, ka ir svarīgi to lietot, nevajadzētu pārspīlēt, ja nav izteiktu indikāciju.

Ko iesākt ziemā un deficīta apstākļos?

Tiem, kuriem vasaras beigās analīzes uzrāda, ka D vitamīns teju sasniedz normu, jārēķinās, ka ziemā būs tā deficīts, tādēļ vajadzētu uzņemt D vitamīnu papildus. Lai arī D vitamīna trūkumu ne vienmēr var sajust, ir zināmas pazīmes, kas var liecināt par tā nepietiekamību – biežāka saaukstēšanās, miegainums dienas laikā, nomāktība un apātija, arī paaugstināts asinsspiediens.

Sievietes grūtniecības laikā arī nedrīkst aizmirst par D vitamīna uzņemšanu – atgādina Ieva Zvagule: "Lai arī vislabāk D vitamīnu ir uzņemt ar saules palīdzību, to ir iespējams uzņemt arī mākslīgi preparātu veidā, ko nozīmē ārsts. Aptiekā, konsultējoties ar farmaceitu, ir iespējams iegādāties uztura bagātinātājus, kas satur D vitamīnu. Minimāli, taču D vitamīnu ir iespējams uzņemt arī ar dažiem dzīvnieku valsts produktiem – treknajām zivīm, olu dzeltenumu, pienu un sviestu. Lai dzīvesprieks un dzīves kvalitāte gada tumšākajā laikā uzlabotos līdz nākamajai vasarai, aicinām sekot līdzi D vitamīna rezervēm savā organismā."

Veselība